Tuesday 18 August 2009

Ustaz Asri Ibrahim...Pemergianmu Memilukan...

Salamullahi alaykum..

Maaf kerana dah lama tak berblog. Bulan 7-8 ni byk prog motivasi. Entry kali ni akan menyentuh seorang ikon yg aku kagumi dan aku sgt sayang, iaitu Allahyarham Us Asri Ibrahim solo utama kumpulan nasyid Rabbani. Aku nk share pengalaman dgn sape2 yg baca blog aku ni, secara personally, even aku bukan org yg paling rapat dengannya, tp cukuplah dengan bercakap dgn Us Asri sepatah dua kata, aku boleh katakan yg Allahyarham seorang yg tidak menyombong diri, low profile dan pandai amik hati sape2 yg berurusan dengannya..

Aku drpd kecil lagi dh jd peminat setia Us Asri, dengan alunan suaranya yg syahdu dan merdu membuatkan sesiapa saja yg mendengarnya akan tersentuh, secara tak langsung mesej dakwah masuk ke dalam hati. Aku ingat lagi, masa kecil2 dulu, lagu yg paling aku minati lagu Munajat. Aku dh ikut perkembangan Us Asri ni sejak dr zaman al-Arqam lagi. Kalo ada konsert Nadamurni, mak bawa aku & adik aku g tengok konsert nasyid. Banyak lagu nasyid Nadamurni yg aku minat. Dakwah melalui nasyid yg telah dibawa oleh Us Asri sgt berkesan.

Sewaktu pelancaran album nasyid Suara Kemanusiaan dan album nasyid Terima Kasih - Ya Adnan (ni album nasyid group aku Suflife & Ae-One), Us Asri beserta kumpulan Rabbani antara hadirin yg hadir. Aku pernah berbicara dgn Us Asri, bicaranya lembut, cool, mudah mesra..Rakan-rakan, juga kakak aku sendiri pernah cakap kt aku, Us Asri ni mudah nak deal,kalo nk jmput Rabbani buat show, senang nk deal dgn Us Asri..Ya, memang akui hakikat itu.
(Anak Bongsu Allahyarham Us Asri Ibrahim)


Tanggal 13 Ogos 2009, detik yang mengejutkan semua peminat nasyid tanahair. Bila aku dapat tau pemergian Us Asri secara tiba-tiba, aku sedar air mata membasahi pipi tanpa kuminta, walaupun aku tak rapat dgn Us Asri, tp itulah tanda cinta ukhuwah yg terbina walau sekejap cuma. Aku terus call mak aku, mak akupun tiba-tiba menangis dengar berita ni..Aku sempat ke Hospital Pantai, ingin melihat janazah, tetapi kemudian janazah dibawa pulang ke Kg Bukit Lanchong, di Shah Alam,rumah mak Us Asri. Rumah papan, melambangkan Us Asri bukan berasal dari keluarga yg mewah, tetapi jasanya cukup besar utk industri nasyid tanahair.


Aku dpt melihat ramai yg menziarahi janazah, ingin menatap wajah Allahyarham buat kali terakhir, begitu juga aku. Aku lihat wajah sayu isteri (kak Jannah) beserta 6 orang anak yg masih bersekolah. Aku dapat rasai kepahitan mereka, kerana aku juga kehilangan ayah pada usia seperti mereka. Aku sempat mengucup Allahyarham buat kali terakhir, tanda sayangnya aku kepada Allahyarham..mengingatkan aku, betapa mati itu pasti..seorang pejuang telah kembali menghadap Allah, kehilangan sebuah permata yg berharga, di usia muda, Allah sayangkan beliau..Biarlah rohmu bertemu Ilah dengan tenang dan damai, sedamai lagu dendanganmu 'Pergi Tak Kembali'..


Allahu Rabbuna

No comments: