Monday 15 February 2010

DATO’ HAJI HASSAN ADLI:Tokoh Politik dan Pejuang Islam yang Tegar ( 1929-1987 )

Assalamualaikum..

Lama tak berblog..Sibuk dgn tugasan harian langsung terabai blog yg dicintai ni..InsyaAllah aku akan cuba utk mengaktifkannya kembali..

Mari kita renung sejenak seorang tokoh agama yg telah byk berjasa..dan nama tokoh ini sama dgn nama aku, dan memang nama akupun diambil bersempena dgn nama tokoh ini..Mudah2an aku juga akn terdorong utk mengikut jejak langkah beliau insyaAllah, amiin Ya Rabb..

Sama2 kita mengikutinya....






















Bagan Datoh sememangnya tersohor dengan Beting Beras Basah di muara Sungai Perak bahkan melebar pula sebagai pusat pengajian Islam yang ulung dan unggul setanding dengan Gunung Semanggol tetapi dikenali juga sebagai sebuah pekan terpencil yang telah banyak berjasa melahirkan mualim dan ulama.

Di pekan terpencil inilah muncul seorang tokoh politik dan pejuang Islam yang berani menghadapi ranjau-ranjau cabaran serta tidak gentar mengharungi denai-denai dugaan demi menegakkan syiar Islam di bumi bertuah ini.

Tokoh berketurunan Banjar ini bernama Hassan Adli. Bapanya, Haji Muhammad Arshad Haji Muhammad Salleh seorang ulama besar yang berasal dari sebuah perkampungan kecil di Kei, Daerah Tual, Provinsi Maluku Tenggara di kepulauan Indonesia. Pada tahun 1918 Haji Muhammad berlayar dari Banjarmasin dan menetap di Tanah Melayu.

Ketika di Bagan Datoh, Allahyarham Haji Muhammad berkahwin dengan Saiyah Ujal. Hasil perkongsian hidup ini, mereka dikurniakan Allah seorang putera. Anak itu dilahirkan di Kota Makkah pada tanggal 17 April 1929 kemudian dibesarkan di Kampung Parit Dayang Bagan Datoh, kampung kelahiran bondanya.

Hassan Adli merupakan anak tunggal bagi keluarga tersebut. Ketika usianya sekitar lima dan enam tahun, dia sudah diasuh mengaji Al-Quran, fardu Ain dan adab sopan sebagai anak orang Islam. Dia mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu di Bagan Pasir sebelum menyambung pelajaran selama dua tahun di kelas Ibtidai di Madrasah Al Ulum Al Syariah yang diasaskan oleh bapanya.

Pada tahun 1941, dia meninggalkan Al Ulum dan belajar pula di Madrasah Al-Akhlak Al Islamiah, Masjid Tinggi, Bagan Serai. Di situ, dia berguru dengan seorang ulama terkenal bernama Haji Abdul Rahman Arshad yang juga mudir Madrasah tersebut.

Tujuh tahun kemudian dia pulang ke Al Ulum sebagai guru. Di sinilah dia menubuhkan Persatuan Guru-guru Sekolah Agama Rakyat Perak bersama-sama Haji Abdul Samad Noh pada tahun 1954. Kerjaya sebagai seorang guru di Al Ulum terhenti pada tahun 1955 apabila dia mula aktif dalam politik partisan.

Ibadah


Menyedari hakikat bahawa menuntut ilmu adalah suatu ibadah maka proses pendidikannya melebar dengan mempelajari bahasa Inggeris secara sambilan di samping menelaah pelbagai kandungan buku dalam bahasa Arab dan Inggeris. Dia banyak membaca buku karangan ulama dan cendikiawan Islam seperti Muhammad Abduh, Hassan Al-Bana dan Mustafa Al-Ghalayin.

Minatnya yang mendalam terhadap pemerintahan Islam telah mendorong beliau menelaah buku politik Islam karya ahli-ahli politik yang beragama Islam dari Pakistan dan Arab. Seterusnya kecenderungan ini melebar dengan mengkaji dan meneliti pemikiran-pemikiran baru alim ulama seperti Sheikh Abdullah Fahim, Sheikh Tahir Jalaluddin, Sheikh Fadhlullah Shuhaimi, Dr. Burhanuddin Al Helmi dan Ustaz Abu Bakar Baqir dari negara ini serta Prof. Hamka, Muhammad Natsir, Hassan Bandong dan Abdul Qahar Muzakkar dari negara jiran, Indonesia yang kemudian membentuk dirinya menjadi seorang pemimpin masyarakat.

Allahyarham Dato’ Haji Hassan Adli bin Haji Muhmaad Arshad seorang tokoh politik dan pejuang Islam yang terkenal semasa hayatnya. Orangnya tegap sasa dan petah berpidato dengan suara garau dan bersemangat. Tidak hairanlah dia amat meminati gaya pengucapan Allahyarham Presiden Sukarno berpidato yang kerap didengarinya menerusi corong radio RRI.

Menurut Allahyarham Ustaz Haidir Jamal (bekas pelajar Al Ulum yang juga mantan guru dan Imam Masjid Daerah Hilir Perak di Teluk Intan) semasa membicarakan Majlis Mengenang Allahyarham Dato’ Hassan Adli di Madrasah Al Ulum, Bagan Pasir, Bagan Datoh beberapa tahun lalu menyatakan bahawa Hassan Adli amat meminati puisi karya penyair Angkatan 45 Indonesia, Khairil Anwar yang berjodol Aku.

Kata Ustaz Haidir, Allahyarham sering membacakan sajak tersebut dalam ucapannya kerana bait-bait puisi itu memancarkan semangat perjuangan yang kental menentang penjajahan.

Sikap Allahyarham yang taat kepada ibu bapa dan menghormati sesiapa sahaja menyebabkan dia disenangi ramai. Justeru itu, Allahyarham lantas diterima sebagai ahli Parti Islam seMalaysia (PAS) ketika berusia 24 tahun pada tahun 1953. Namun demikian sebelum aktif dalam politik, dia adalah seorang petani di samping tenaga pengajar Al Ulum. Dalam pada itu, Allahyarham turut bergiat di arena penulisan dalam genre rencana, sajak dan cerpen yang kesemuanya bercorak keIslaman.

Penyertaan dalam parti tersebut telah membawanya menjelajah ke seluruh negara. Berkat kesungguhannya, Allahyarham diberi kepercayaan sebagai Pengerusi Tetap Kongres PAS. Pada tahun 1954 beliau dipilih pula sebagai Ketua Pemuda. Dia mengosongkan jawatan tersebut apabila dipilih sebagai Naib Yang Dipertua Agung PAS pada tahun 1958 semasa Dr. Burhanuddin Al Helmi sebagai Yang Dipertua.

Panglima Jihad

Muktamar Pehimpunan PAS tahun tersebut telah memberikan penghormatan kepadanya dengan gelaran “Panglima Jihad” kerana mengenangkan jasanya terhadap parti dan juga perangsang kepada beliau untuk terus melanjutkan agenda perjuangan menegakkan pemerintahan Islam di negara ini.

Sebelum itu, pada tahun 1955 beliau pernah bertanding dalam pilihanraya merebut kerusi Parlimen kawasan Teluk Anson (ketika itu termasuk Bagan Datoh) menentang calon UMNO Encik Bahaman Shamsuddin tetapi beliau kecundang.

Namun begitu, dia mencuba pada thun 1959 dan kali ini merebut kerusi Parlimen kawasan Kuala Terengganu Utara dan dia berjaya di perantauan mengalahkan calon UMNO. Sebaliknya, apabila bertanding di tempat sendiri, dia tewas buat kali kedua di tangan calon UMNO bagi merebut kerusi Parlimen kawasan Hilir Perak pada Pilihanraya Umum 1964.

Walaupun tewas, Allahyarham tidak patah semangat bahkan melipat-gandakan usaha menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air berkempen membantu calon-calon PAS dalam pilihanraya umum 1969 meskipun dia tidak terpilih menjadi calon.

Kerjayanya dalam PAS memuncak sehingga terpilih sebagai Timbalan Presiden pada tahun 1962. Allahyarham seorang yang lantang dan berani memikul risiko di atas kelantangannya. Dia sanggup menjadi pembangkang dalam parti semata-mata menegakkan prinsip kepartian. Dia mampu berhujah, petah berdebat dan bebas berkata-kata.

Semasa Allahyarham Tan Sri Asri Haji Muda menjadi Yang Dipertua PAS pada tahun 1965, Dato’ Hassan Adli kekal sebagai Timbalan Yang Dipertua sehingga tahun 1972 dan menjadi orang harapan walaupun dalam banyak hal Asri amat mencurigainya kerana dialah satu-satunya tokoh PAS yang mampu menggugat dan menandinggi ketokohan Asri.

Ketika PAS bergabung dengan Barisan Nasional (BN) pada tahun 1974, Allahyarham pernah menganjurkan Persidangan Pengerusi-pengerusi Sekolah Agama Rakyat di Al Ulum yang bertujuan mendapatkan resolusi mengenai sukatan pelajaran sekolah agama rakyat. Persidangan ini dirasmikan oleh Timbalan Menteri Pelajaran, Allahyarham Dato’ Abdul Rahman Talib.

Pada bulan Ogos tahun yang sama beliau telah dilantik oleh Perdana Menteri, Tun Abdul Razak Hussein sebagai Timbalan Menteri Buruh dan Tenaga Rakyat setelah memenangi kerusi Parlimen Bagan Datoh atas tiket BN.

Setahun selepas itu, beliau pernah ditugaskan sebagai salah seorang salah seorang anggota perwakilan Malaysia ke Perhimpunan Agung Bangsa-bangsa Bersatu yang diadakan di New York selama tiga bulan.

Apabila berlaku rombakan kabinet Tun Hussein Onn pada tahun 1976, Allahyarham dilantik pula sebagai Menteri Kerajaan Tempatan dan Wilayah Persekutuan.

Dipecat

Zaman gerhana dalam PAS bermula dalam tahun 1977 ketika tercetusnya krisis dalaman parti di Kelantan. Kaedah penyelesaian krisis yang dibuat oleh Yang Dipertua PAS, Tan Sri Asri Haji Muda tidak dipersetujuinya dan mengakibatkan Hassan Adli dipecat daripada parti berkenaan pada 8 November 1977. Setelah tiada berparti, Allahyarham menubuhkan Persatuan Amal Ma’aruf dan beliau menjadi presidennya.

Apabila pilihanraya umum tahun 1978 diadakan, Allahyarham bertanding sebagai calon BN merebut kerusi Parlimen Bagan Datoh walau pun tidak menganggotai mana-mana parti sama ada PAS mahupun UMNO. Namun begitu dia mencatat sejarah satu-satunya calon pilihanraya yang tidak berparti mampu meraih sebanyak 14,294 undi menewaskan calon PAS; parti yang pernah didokongnya.

Kemenangan ini telah membawa tuah kepadanya. Kerajaan telah melantik beliau sebagai Duta Besar Malaysia ke negara-negara Mesir, London dan Sudan. Semasa bertugas di Kaherah, beliau bersama-sama pelajar anak Perak di Mesir telah berusaha mendapatkan sebuah bangunan asrama untuk pelajar Malaysia yang bernilai RM600 ribu.

Baktinya bukan setakat itu tetapi bekerja keras memperolehi pengiktirafan Universiti Al Azhar bagi pemegang sijil empat senawi Madrasah A Ulum supaya dapat diterima masuk ke mana-mana fakulti di univesiti berkenaan. Usaha beliau berjaya.

Semasa di Mesir juga Allahyarham berjaya mengesani kehidupan seorang ulama yang banyak mengarang kitab termasuk yang dikenali umum berjudul Kamus Marbawi iaitu Sheikh Idris Al Marbawi yang berasal dari Lubuk Merbau, Kuala Kangsar, Perak yang telah menetap di Mesir selama 55 tahun. Atas cadangan beliau, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) menganugerahkan Ijazah Kehormat Doktor Persuratan kepada Sheikh Idris Al Marbawi.

Sekembalinya dari Mesir, Allahyarham tidak lagi bergiat dalam politik dan bersara dari jawatan kerajaan. Sesungguhnya kehidupan Allahyaram Dato’ Haji Hassan Adli penuh dengan warna-warni. Barangkali kerana ketokohan dan sebagai mengenang jasa, pelbagai anugerah dikurniakan kepadanya. Antaranya anugerah Tokoh Sasterawan Islam oleh Persatuan Penulis dan Peminat Sastera Perak (PESAKA) yang diterimanya pada 2 November 1985 di Ipoh dan gelaran Dato’ oleh DYMM Paduka Seri Sultan Perak pada tahun 1974.

Allahyarham yang telah banyak berjasa kepada nusa ini telah kembali ke sisi Allah swt pada bulan Oktober 1987 dengan meninggalkan seorang isteri, Datin Hajah Fatimah Sahara binti Haji Nasir serta Sembilan orang anak; lapan perempuan dan seorang lelaki – al-fatihah – Zabidin Hj Ismail.

Rujukan

Jabatan Agama Islam Perak, 1983. Sejarah Perak dalam Kebangkitan Ulamak (Kertas Kerja)

Mingguan Tempo, 28 Februari 1993

Ramlah Adam, 1996. Burhanuddin Al Helmi suatu kemelut politik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Sabri Haji Said, 1983. Madrasah Al Ulum: Satu Kajian Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka

Utusan Kiblat, September 1980

Allahu Rabbuna

5 comments:

zimah zaiwani said...

salam ziarah n salam ukhuwwah IM hassan. setelah mencari-cari, akhirnya ketemu jg. alhamdulillah, lm sy mencari blog IM hassan. smg IM hassan terus bermujahadah dlm medan Imam Muda ya. doa kami snts dgn IM hassan. insya-Allah:)

nnt, blhlah kongsi sikit2 pengalaman n ilmu yg IM hassan dpt sepanjang bergelar peserta Imam mUda ya. kami sgt menantikannya.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Alhamdulillah..mungkin ini yg dimaksudkan jika Allah ingin memberikan sesuatu tdk ada satu tangan pun yg boleh menghalangnya dan jika Allah tdk menginginkan sesuatu,tdk ada satu tangan pun yg boleh dihulurkan..

hari ini Allah buka lorong2 & jalan2 yg diminta oleh hambaNya agar tdk terhalang perjalanan hamba-hambaNya..

Ya Rabbul Izzati..semoga istikharahMu menjadi pendamping hamba-hambaMu yg bersujud kepadaMu..Amin Ya Rabbal Alamin

Anonymous said...

Salam ukhuwah fillah. Mabruk ya akhi IM Hassan...
Subhanallah..Maha
SuciMU Ya Allah,Engkaulah sebaik2 pencipta (Ya-Khaliq) kerana telah mnjadikn seorng hamba yg berjuang dlm mperjuangkn ad-DinMu.."Ya Allah engkau tetapkan hati hambaMU ini dalam ketawaddhukan dan keikhlasan dalam berdakwah hanya semata2 mengejar cinta dan jalan dlm menggapai redhaMU Ya Allah..Ya Rabbulizzati..Engkau masukkan hambaMu dan keluarganya sentiasa dibawah lindungan rahmat dari sisiMU Ya Allah..Amin Ya Rabbal'alamin"

Sy berasa bangga krana IM Hassan dan smua IM-IM lain telah brjaya dalam perjuangan imam muda kali ini..Moga perjuangan IM Hassan dan yg lain akan brterusan dlm mnyebarkan syiar islam dan mnjadi manfaat buat seluruh ummah..dan sy juga amat trharu krana IM Hassan mmpunyai seorg ibu yg penyayang telah brjaya dlm mntarbiah anaknya dgn didikan agama sejak dari kecil kecil sehingga IM Hassan pada hari ini..MashaAllah..Sirru'ala barakatillah

naieela said...

--->tulisan light purple..susah nak baca..mohon tukar ;)