Monday 5 May 2008

Tempat dan Kesan Sejarah

Lidah Melayu menyebut Damsyiq, lidah Arab menyebut Dimasyq, lidah org putih pula menyebut sebagai Damascus. Tapi, Damsyiq Syria ni lebih dikenali sbg Sham di kalangan Arab. Bila sebut Sham pasti org Arab faham yg dimaksudkan Sham tu Damsyiq Syria la..Asalnya Sham merangkumi Jordan, Lubnan dan lain2nya, tetapi Sejarah melangkau jauh sehingga ke hari ini Sham hanya tertumpu pd Damsyiq...

Di sinilah tempat Nabi SAW pernah berniaga bersama Pak Cik saudaranya sewaktu baginda kecil.


Bersama Sheikh Fathi yg menjaga makam Arbain setiap hari..Allah yubarik fih

tangga utk mendaki jabal tempat terletaknya makam arbain

pemandangan Sham / Dimasyq dr atas bukit

time turun dr bukit, sempat bergambar dgn kanak2 Sham, comel2..mmg org Sham ni cantik2
in the colloseum..

hasil peninggalan kota Rome di Busra..dikatakan bahawa dahulunya kota ini di bawah tanah, tp selepas berlakunya gempa bumi, kota ini still kukuh dan mcm ni la keadaannya..

kesan tapak kaki unta Nabi SAW di Busra

in the colloseum

Dlm colloseum di Busra, kesan peninggalan Rome

Colloseum di Busra yg dilihat dr bawah

you see how the great the previous people who can build this colloseum..Allah the Most Merciful!!


Sehari slepas smapi di Sham (20April), aku dan rakan2 dibawa oleh pak cik Hafizi (yg pakai kopiah) ke makam arbain..Mak eh, tinggi nk mendaki jabal yg terletaknya makam ni..
Maqam arbaiin berdekatan dengan tempat pembunuhan Qabil dan Habil. Diceritakan maqam ini menandakan bahawa wujud auliyaullah sepanjang zaman


di atas bukit tempat pembunuhan Qabil dan Habil..Subhanallah, cantik betul pandangan dr atas bukit ni..boleh nampak satu Dimasyq.

di makam imam Nawawi..Imam Nawawi mewasiatkan selepas beliau meninggal, beliau tak nak dibina binaan atas makamnya..Pokok ini la sebagai tanda makam beliau..

di pokok (atas makam imam nawawi), terdapat kalimah Allah..boleh dilihat pada pokok ini banyak kalimah Allah...Subhanallah!!


Penulis di depan gereja Buhaira. Buhaira merupakan seorang paderi yg mengetahui kerasulan baginda SAW semasa baginda masih kecil lagi


Keadaan di dalam gereja paderi Buhaira yg masih utuh

No comments: